Alif Art - 1 HAZİRAN 2024 MÜZAYEDE
Teklif | Teklif |
---|
TL
Teklif | Teklif |
---|
[Louis François Cassas, Voyage
pittoresque de la Syrie, de la Phoenicie,
de la Palestine, et de la Basse AEgypte:
ouvrage divisé en trois Volumes.
Contenant Environ Trois Cent Trente
Planches. Gravées sur les dessins
et sous la direction du C. Cassas,
peintre, l’un des artistes employés par
l’auteur de Voyage de la Grece: Un
DiscourPreliminaire; Paris, Imprimerie
de la Republique, [1799]. 3 cilt birlikte;
c.1 – 91 levha; c.2 – 33 levha; c.3 – 57
levha; sayfa kenarları kesilmemiştir. İlk
ciltte yer alan levhalardan biri yırtık;
bazı gravürlerde lekelenmeler vardır.
7,5x56,5x38 cm., sırtı meşin cildinde,
haliyle.
Tamamı otuz forma levhadan oluşan
çalışmanın yalnızca ilk 7 forması için
metin yazılmıştır. Basımı geciktirdiği
gerekçesiyle daha sonraki formalarda
yer alan levhalar için metinler, hazır
oldukları halde, eklenmeden basılmıştır.
Eserin alışılmış bir künye ya da başlık
sayfası da görünüşe göre, hiçbir zaman
basılmamıştır. Metin içeren formaların
yedincisinin sonunda, daha sonra
yayınlanması planlanan formalarda,
bölümlere açıklayıcı metinlerin
yer almayacağına dair bir nota yer
verilmiştir. Bu nüshada bulunmasa da
eserin başlık sayfasında, toplam 330
gravürden oluşması planlanmış fakat
gravürlerin tamamı basılamamıştır.
Eserde yer alan gravür sayısı, nüshalara göre farklılık göstermektedir.
Ortalama olarak 180 gravürden
oluştuğu kabul edilmektedir. The
British Library ve Gennadius Library
nüshalarında 180 gravür mevcuttur.
Blackmer nüshasında 178 gravür
vardır. Cohen de Ricci 173 gravürden
ibaret olsa da 192 gravür içeren bir
nüshadan da bahsedilmektedir. Atabey
koleksiyonunda yer alan nüshada ise
179 gravür mevcuttur. Anılan nüshalar
ayrıntılı olarak incelendiğinde, bazı
levhaların bazı nüshalarda olmadığı
görülmektedir. (The Ottoman World:
The Şefik Atabey Collection, 201).
Müzayedeye sunduğumuz bu nüsha,
hiç metin içermeyen az sayıdaki
nüshalardan biridir ve içerdiği toplam
181 levha ile de oldukça dikkat
çekicidir.Fransız ressam, heykeltraş, mimar
ve arkeolog Louis François Cassas
(1756 – 1827) eklektik bir sanat eğitimi
almıştır. 1827’de Roma, Venedik,
Napoli ve Sicilya’ya giderek gençliğinin
ilk yıllarını antik anıtlar üzerinde
çalışarak geçirmiştir. Bunun ektisi,
daha sonraki yıllarda yaptığı gezilerde
ortaya çıkardığı eserlerde oldukça net
bir biçimde izlenmektedir. 1782 yılında
Güzel Sanatlar Komitesi tarafından
Adriyatik kıyılarını resmetmesi
için görevlendirilmiştir. Burada
yaptığı çizimler daha sonra gravür
olarak üretilmiş ve 1802’de Paris’te
yayınlanan “Voyage pittoresque et
historique de l’Istrie et de la Damatie”
adlı kitapta yer almıştır. Bu eserlerin
orijinal suluboyaları Victoria & Albert
Müzesi’nde sergilenmektedir.
Cassas 1784 – 1786 yılları arasında Fransız hariciyesinde görev yapmıştır.
1784 yılında, dönemin Fransız
Büyükelçisi Kont Choisieul-Gouffier’ye
İstanbul’da birkaç hafta refakat etmiştir.
Daha sonra elçinin görevlendirmesiyle, büyükelçinin 1809 yılında yayınlanacak olan “Voyage pittoresque de la Grece
et de la Sicilie” adlı eseri için 1784 –
1787 yılları arasında bölgeyi gezmiştir.
Bu dönemdeki gezileri sırasında Mısır’ı ziyaret etmiş, İskenderiye’deki
antik eserleri, Gize piramitlerini ve
Kahire’deki camileri resimlemiştir.
Kısa bir süre sonra Palmira, Suriye, Lazkiye, Halep, Tyr, Kudüs, Baalbek,
Filistin, Kıbrıs ve Antakya gibi yerleşim
yerlerini ve bu bölgelerdeki çok sayıda
ören yerini, buralarda daha önce hiç
kaydedilmemiş antik eserleri çizmiştir.
Fransız ihtilalinden sonra, 1792 yılında
Paris’e dönerek, bu dönemde gezdiği
yerlerde yaptığı çizimlerden yola çıkarak müzayedeye sunduğumuzbu eseri ortaya koymuştur. Bu eserin
birinci cildindeki 20 numaralı
levhada, sanatçı kendini de resim
yaparken resmetmiştir. Cassas’ın
yolculukları esnasında yaptığı
tabloların orijinalleri Bibliothéque
Royale’de saklanmaktadır. Bu eserde
yayınlanan gravürlerin ön çizimlerinin
büyük bir kısmı Köln’deki WallrafRichartz Müzesi Koleksiyonu’nda
tutulmaktadır. Ayrıca, Cassas’ın
yolculuğundan detaylıca bahseden
el yazmasını da içeren yayın arşivi
Los Angeles’taki Getty Araştırma
Enstitüsü’ndedir. Cassas’ın, gezdiği
bölgelerdeki gözlemlerini içeren
resimleri 19. yüzyıl başlarında birçok
sanatçıyı etkilemiş ve ilham kaynağı
olmuştur.
İlginizi çekebilecek diğer eserlere göz atmak ister misiniz ?